Spanje, Córdoba

3 februari 2023 - Córdoba, Spanje

Vanaf het parkeerterrein bij de Mercadona naar Córdoba. Een rit door fantastisch aangelegde wijngaarden, olijfboomgaarden en olijfboomgaarden. Een schone natuur zonder verdwaald plastic maar ook geen herders die een kudde schapen/geiten/ koeien hoeden. We parkeren nabij het centrum en wandelen het centrum van  Córdoba in. Direct valt op dat alles zo mooi schoon is en er prachtige gebouwen staan. Wat daarnaast opvalt is dat de inwoners mooi gekleed gaan. Wanneer we even een terrasje doen valt het op dat we geen “puntmutsen, djellaba’s en hoofddoeken/ niqab’s/ boerka’s “meer zien. Vrouwen zijn mooi opgemaakt en … we zijn weer in de westerse wereld. Niet dat we het vervelend vonden maar hier val je als toerist niet meer direct op. Proost, dus gewoon een biertje en een wijntje op een terras. Vrijdag gaan we de Mezquita bezoeken. Dat is een kathedraal in een oude moskee. Rond 750 veroverde een Arabische-Moorse prins de stad Córdoba en gebruikte de plaatselijke kerk 45  jaar als moskee. Daarna moest hij uitbreiden omdat er steeds meer Spanjaarden moslim werden. Hij vergrootte de moskee 🕌 aan/in de plaatselijke kerk. Dat werd groter en groter en mooier en mooier. Toentertijd woonden moslims, joden en katholieken vreedzaam naast elkaar. Hij vergrootte de moskee niet alleen vanwege het geloof maar ook om politieke redenen. Hij wilde de wereld laten zien dat moslims ook wel wat konden. Vele kaliefen na hem vergrootten de moskee en breiden de stad uit met ommuurde hoge wallen. De moskee werd de Aljama of Córdoba genoemd. Begin 1500 verdween langzaam de moslim heerschappij en nam de katholieke kerk de macht in Córdoba. Daarna werden er Christusbeelden gemaakt en geplaatst, maar in tegenstelling tot op veel andere plaatsen in de wereld bleef de grootsheid van mozaïeken en fantastische ornamenten en fresco’s bewaard. Bij het vergroten van de moskee gebruikten ze veel materiaal van gesloopte kerken, hetgeen nog steeds zichtbaar is doordat er verschillende zuilen onder de dubbele zuilengalerij staan. Soms zijn de zuilen glad en zuiver rond, andere zijn ruw, soms gedraaid, soms gekarteld, maar allemaal staan ze zo dat de zuilengalerij heel veel licht doorlaat. Dan zijn er in de zijbeuken allerlei heiligen aparte nissen 6bij6 m waarin allerlei heiligen aanbeden worden of ligt er een graftombe van kennelijk een belangrijk persoon. Op het oosten is de belangrijkste poort voor moslims, waanzinnig mooi gedecoreerd met heel veel goud en edelstenen. Maar geen mens of dier afbeeldingen. De vloer is compleet van marmeren platen van 1bij 2 m, welke rond 1900 gelegd is. Daarvoor losse stenen, kiezels en cement. Córdoba is een stad waar je met gemak meerdere dagen door kan brengen. Maar iets warmer dan 10 gr op een terras is dan wel wenselijk.

1. Rob:
    4 februari 2023
    Dank voor de mooie foto's en verslagen. Veel plezier en chill op de terugweg!
  2. Sjoerd:
    4 februari 2023
    10 graden, dat is wel erg fris voor de warmste stad van Europa. Dank weer voor het verslag en de foto's.