Koman en camping Natura

22 april 2024 - Koman, Albanië

19 april. Van Skhoder naar Koman. Een klein plaatsje in de bergen waar zo’n 40-jr geleden een stuwdam gebouwd is voor electra opwekking. De weg omhoog is slecht, nog slechter, de slechtste weg die we tot nu toe hebben bereden. Soms was er ooit asfalt, nu gaten en een rotsachtige ondergrond. Honderden meters achter elkaar met 10-12 km/u. Haarspeldbochten wisselen zich af met fantastische uitzichten over de bergen en de rivier. Aangekomen bij de enige camping in Koman, worden we hartelijk ontvangen door een dame die zelfs een beetje Nederlands spreekt. Ze heeft in de vorige eeuw een paar jaar in België gewoond.
Later op de middag kregen we rakji aangeboden door de eigenaar Marko (pa) en een rondleiding, zijn hotel, restaurant, toilet is gevestigd onder de brugpijlers.

E bëtë vetë? Heb je dat zelf gemaakt? Dat vroeg ik de eigenaar van camping Natura.

Ze hebben overal stenen opstaande muurtjes en trappen gemaakt om de etage camping niet weg te laten spoelen. Dat hebben ze in “slechts” 20 jr gedaan. Best mooi en aardig gedaan. Alleen opruimen is niet hun ding. Overal staan nog gebruikte materialen en restanten. Bij de ingang staat een nieuw gebouw dat er, als we later komen spieken, zo ontzettend mooi uitziet, met prachtig meubilair, toiletten en echt een restaurant waardige keuken heeft, dat je bijna zou denken dat daar een Mercedes rijdende jonge Albanees achter zit.

Modern Albanië is hier best nog ver weg. Tailet is een gat in de grond met een slang voor het wegspoelen. In het restaurant van de brug, onder de gebogen betonnen pijlers zet de eigenaar een paar tafeltjes neer, kleedje erover en …rajki? Proeven? Er staan meerdere soorten. De sterke eigen gestookte drank, lijkt op jenever maar is veel scherper. Ook eigen gemaakte wijn in een vat. Gezien hygiënische overwegingen besluiten we vanavond niet hier te eten.
We reden hierheen omdat we zaterdag met een boottocht van Koman naar Fierze willen varen. Op de vraag hoe en hoe laat we bij de bootafvaart komen, wil de camping eigenaar ons wel brengen. Tickets kunnen we bij hem bestellen à €12 pp. Dan ook nog €10 voor de taxi rit erheen. Na gelang er meerdere gasten komen, die ook willen varen, komt er steeds veranderende info en blijkt dat de boot eigenlijk niet kan varen ivm te lage waterstand.

Ruim 3 km hoger/verderop, waarvan 1,5 km door een tunnel ligt het stuwmeer van Koman, waar zo’n 100 m water tegen de kunstmatige afsluiting van een dal tussen twee bergruggen aan klotst. Door de uitlaat van 4 turbines komt momenteel onvoldoende water om de grote boot te kunnen laten varen richting Fierze? Dat is natuurlijk onzin want wij willen de andere kant op varen. De jonge Marco probeert ons dan op een boot te boeken voor “slechts” €25-€30 pp. Een normale trip met de ferry kost €10 voor de heen en €10 voor de terugreis(volgens internet). Wat moeten we nu en wie moeten we geloven? Eerst eten bij de concurrent aan de overzijde. Morgen misschien de boot.

1. Bert:
    22 april 2024
    Gaat meer op een survival dan vakantie lijken...
  2. Theo van Son:
    22 april 2024
    Zonde van je nieuwe camper, volgend jaar weer een nieuwe
  3. Carla:
    22 april 2024
    Klinkt als een uitdagend avontuur. Geeft jullie vakantie wel kleur en mooie verhalen. Gedoe om geld...het lijkt Egypte wel 😂
  4. Piet:
    22 april 2024
    Als het weer, de drank en het eten maar lekker is...Wel een dikke Audi, die zie je hier zelfs nauwelijks.
  5. Henri:
    Kamp van koningsbrugge?
  6. Elly en Henk:
    22 april 2024
    Spannende wegen ten top! Lijkt die serie vd tv wel! Maar wel mooie verhalen en foto's leveren die onbegaanbare plekken op! Succes met de bootreis!

Jouw reactie