Korçë Albanië

4 mei 2024 - Korçë, Albanië

3-5 Op de forellen boerderij natuurlijk heerlijke forel gegeten, Hammy haar vleesspies was echter taai. 5 jr geleden kregen N&M een gratis ontbijt, dus wij dat ook proberen. 2 gebakken eitjes, geitenkaas, eigen gekarnde boter, eigen gebakken brood en een jam. Kan fris bergwater en kan warme melk. Brrrr… dat vond geen van ons een lekkere drank. Het weer was fris en het spetterde, maar wij gingen weer onderweg. Gestopt bij een monument ter nagedachtenis van een vreselijke gebeurtenis tijdens WO-2. Een Duitse pantserdivisie wilde onderweg naar Griekenland een stuk afsnijden en kwam door een klein dorp. Daar werden ze aangevallen door plaatselijke partizanen. Na 3 dagen kwam bericht van de legerleiding dat ze een voorbeeld moesten stellen en alles en iedereen om moesten brengen. Ouderen, vrouwen en kinderen die nog niet dood geschoten waren werden in de kerk gedreven en levend verbrand. Dan rijden we een tijd stil en onder de indruk door.
In plaats van lunchen hebben we een kopje koffie/cappuccino gedronken met een 3-melks taartje. Super luchtig en erg lekker. Dit restaurant lag in de middle of ?? maar erg mooi aangekleed. Buiten werden nog 3 schapen van hun velletje ontdaan, waarna de slachter weer met een zak poten/koppen op zijn trekkertje verder trok. Via weer allerlei slechte binnenwegen richting Korçë, wat het Parijs van Albanië wordt genoemd. Maar men spreekt geen Frans en Parijs is mooi. We vinden een parkeerplaats in de binnenstad waar we voor €7 mogen overnachten. Op 5-600 m lopen is het centrum. Iedereen begrijpt dat de dames niet te houden waren, dus in gestrekte pas. Later onder het genot van een drankje vertelde ik dat Joop van Riessen, een oud politiechef uit Amsterdam, zijn 17-e boek gepubliceerd had. Nou dan kan jij ook vast wel één schrijven werd er geopperd. Ja, over 3 vrouwen enne.., de goede titel moet ik nog even bedenken. Nou, zei Nardi, over ezels. Die hebben we zoveel gezien; dus de titel zou moeten worden. “Drie vrouwen en een ezel.” Iedere vorm van vergelijking met enige werkelijkheid berust op louter toeval. We eten bij een geheim Italiaans restaurant genaamd; Secret. Hun credo is; Do not eat and drink to survive, do it for pleasure! Dat is ons wel toevertrouwd.

1. Elly en Henk:
    4 mei 2024
    Vreselijke geschiedenis hoor en niet te lang in blijven hangen... Geniet van de mooie omgeving en de bijzondere hapjes!
  2. Jolanda:
    5 mei 2024