Boottocht Komani meer

23 april 2024 - Koman, Albanië

Vrijdagavond nog met de jonge Marko afgesproken dat hij ons naar de bootafvaart brengt. €5 voor twee en €10 voor met z’n vieren. Dat is duur voor Albanese begrippen maar vooruit. In een oude Ford stuiven we de berg op. Betalen bij terugkomst. Bij de ferry is het al druk met het laden van auto’s en campertjes die mee willen naar Fierze om dan richting Kosovo door te reizen. Op de boot betalen we €20 pp voor een retour. Even na 9 u vertrekken we met prachtig weer naar Fierze, ongeveer 2.5 u varen. Na iedere bocht weer een nieuw panorama, andere kleuren groen en prachtige watervallen. Het meer ligt eigenlijk tussen de stuwdammen van Koman en Fierze in. Veel kleinere woonplekken onderweg zijn alleen per boot bereikbaar. Het meer is  gevuld zo’n 13 km2 in oppervlakte over een lengte van 21 km. In de droge tijd zit er zo weinig water in dat er soms maar enkele meters naast de ferry vrij blijft. Tijdens de heenreis hebben we flauw zonnetje, maar zit je ook nog in de luwte, dan zit je 1e-rang bij een natuurschouwspel. In Fierze gaat alles en iedereen van boord en we hebben een uur voordat we terugvaren. Ondertussen speelt de zon verstoppertje met steeds donkerdere wolken. Desondanks weer een super trip. Aangekomen bij Koman probeer ik jonge Marko te bellen, maar hij neemt niet op. De camping gebeld maar daar begrijpt niemand mij, dus bloeddruk stijgende. Gewoon een local aangesproken en die brengt ons richting camping. Daar aangekomen ingepakt en betaald. Marko had gewoon zijn tel.nr. verkeerd in mijn tel gezet! Blijkt dat alle andere camperaars (het waren 9) ook al vertrokken zijn. Dus weer hotseklotsend naar beneden en bij een alleraardigst restaurantje gestopt waar je gratis gebruik van alle faciliteiten mocht maken als je daar kwam eten. Eerst nog even buiten gezeten met een hapje en een drankje met fantastisch uitzicht. Het eten was goed, de (huis-) wijn iets minder, ondanks alles toch een prettig afsluiting. Dezelfde avond begon de regen met naar verwachting 63 mm voor de volgende dag. Dus vroeg luikjes dicht en oogjes toe.

1. Henri:
    Mooi hoor
  2. Rob:
    23 april 2024
    Wil je avontuur, krijg je avontuur.
    Jullie zijn mooie verhalen voor een winteravond aan het verzamelen!
  3. Jolanda:
    Prachtig verhaal weer