Van Ledi’s Place naar Kruje

23 april 2024 - Krujë, Albanië

21 april Regen, regen en regen. Al klinkt dat lekker op je camperdak. Dus weer onderweg, nu naar Kruje, een bergdorpje waar een alleraardigst kasteel met museum moet staan. Aangekomen op een terrassencamping, die er echt heel mooi uitzag, maar met €20 on-Albanees duur. Hammy en ik wagen het erop om de berg op te klimmen richting museum en een geldautomaat. Om die te vinden moeten we naar de “enige” die Kruje rijk zou zijn, dus dan links, dan rechts. Handen en voeten taal zou toch gemakkelijker moeten zijn. We verkennen het bergdorp al aardig. Uiteindelijk scoren we de benodigde Leks met een commissie van €8. Overal boeven die banken. Twee straatjes hoger, richting kasteel staan links en rechts geldautomaten. Grrrr…! En het regent, het blijft regenen, dus het museum in. Gebouwd door 2 architecten waarvan 1 de dochter van de oud-dictator Hoxa was. Het museum is een eerbetoon aan Skanderber of in het Albanees; Gjergj Kastrioti Skënderbeu, een Albanese krijgsheer die in de 14-eeuw diverse veldslagen tegen Ottomaanse veroveraars won en voorkwam dat het kasteel veroverd werd. Musea hier laten de oudste zwaarden, speren en allerlei goederen uit die periode zien zonder allerlei hekken/koorden. Bovenin de bibliotheek mag ik iets optekenen over je gevoel, over wat het kasteel met je doet. Dus in het Fries; “Leaver dea dan Slaef”. Volgens mij een uitspraak van Grutte Pier, ook ooit een vrijheidsstrijder. Terug in de camper kacheltje aan. En vroeg onder de wol.

1. Bert:
    23 april 2024
    "Overal boeven, die....." ik voel me toch echt niet aangesproken. ;-)
  2. Piet:
    23 april 2024
    Overal boeven....het politiebloed blijft door Geert zijn aderen stromen.

Jouw reactie