Het klooster van Ardenica

23 april 2024 - Berat, Albanië

22 april. Als we Krujë verlaten is het droog en schijnt er een mager zonnetje. Op verschillende bergen op de route naar Durres en dan naar een oud klooster ligt verse sneeuw. We gaan niet naar Tirana omdat het een “nieuwe” stad is zonder veel bezienswaardigheden. Drukte vermijden we liever en Albanese wegpiraten komen we overal tegen. Onderweg proviand inslaan en alweer een berg op. Het monniken klooster van Ardenica ligt boven op een berg waar vandaan je rondom kilometers zicht hebt. Het klooster is de vernietiging onder Hoxa bespaard gebleven omdat de toenmalige bisschop de jonge communisten ervan kon overtuigen die Skenderbej er getrouwd was en dat zij anders culturele en historische waarden zouden vernietigen. In het klooster werd wel een deel tot militaire barakken omgebouwd wat tot veel schade heeft geleid. De fresco’s in de kapel dateren van de 14 eeuw. Zo bijzonder en nog zo mooi, zelden zoveel ouds bij elkaar gezien. Het klooster wordt nog bewoond en is maar beperkt open. Wij hadden de mazzel dat er een groep Fransen een rondleiding kregen, dus mee naar binnen. Fotograferen was eigenlijk niet toegestaan, maar de Fransen deden het en toen mochten wij het ook!?!

We waren van plan om op de parking te overnachten, maar gezien enige revieuws op Park4night toch maar besloten om een andere plek te zoeken. Ons voorstel om een camping met redelijke voorzieningen te zoeken, was dezelfde camping waar N&M 5 jr geleden ook stonden.
De rit erheen ging door een gebied waar nog tig verroeste ja-knikkers stonden en kleine fabrieken waar men ooit iets van benzine uit aardolie heeft gehaald. Er schijnt nog voldoende olie in de bodem te zitten, waardoor Albanië volledig zelfvoorzienend zou kunnen zijn.
Maar door corruptie en het ontbreken van een juiste infrastructuur komt dat niet van de grond.

De camping die we allen dus uitkozen heeft eigen wijnen. N&M vertelden dat de wijnproeverij nog goed in hun geheugen stond. Dus… boodschappen zijn duur, een fles wijn kost zo maar €16-17. Maar een litertje bij een maaltijd kost meestal rond €10, en de wijn was net zo voortreffelijk als  het eten. Hier een paar dagen staan is met deze regen is nog niet zo slecht.

1. Hammy Draaistra:
    23 april 2024
    Wat schrijf je leuk Geert. Als ik t lees is t net of ik er ook ben.
  2. Bert:
    23 april 2024
    Mooie belevenissen allemaal. Genet er van.
  3. Cock en Ellen:
    23 april 2024
    Haha Hammy. Het zijn weer mooie verhalen van de laatste paar dagen.
  4. Sanna:
    23 april 2024
    Hahahaha heerlijke reactie mam! T leest lekker weg.. geniet van alles vooral van t rijden-eten-wijnen en repeat kusjes van ons!
  5. Geert Draaistra:
    24 april 2024