Berat

26 april 2024 - Berat, Albanië

25 april. Het heeft de hele avond en nacht geregend. Wat op zich best lekker is in de camper. Boekje erbij en och bedje slaapt ook goed. ‘s Ochtends wordt het droog en vroeg besluiten we om toch naar Berat te gaan. N&M zijn daar 5 jr geleden ook geweest en hebben er nog prachtige foto’s van in hun reisverslag. We worden bovenop de berg van het kasteel afgezet en hoeven eigenlijk alleen nog maar naar “binnen” te lopen. Maar zelfs dat is pittig, gelukkig slapen de meeste toeristen nog. Zelfs souvenier winkeltjes moeten hun waren nog uitstallen. We lopen ruim 2 uur door deze kasteelstad en maken prachtige foto’s. Uitzicht rondom, metersdikke muren, oude boogvormige soldatenverblijven, een wateropslagruimte( die levensgevaarlijk niet afgesloten is) verschillende kerken(12), de witte en de rode moskee, een synagoge en er wonen nog steeds een paar honderd mensen. En dat allemaal gebouwd in de 13-14 eeuw. Natuurlijk auto’s (Mercedessen) naast prachtige iconen, fresco’s op de muren van kerken, prachtige zilveren wierookpotjes etc etc. En ja, de buitenmuur is zichtbaar gerestaureerd, maar er wacht ook nog heel veel op een opknapbeurt. In de kathedraal mocht je geen foto’s maken, hangen op hout geschilderde iconen uit de 15-16 eeuw, de meeste zijn gerestaureerd en zien eruit alsof ze nieuw zijn. Wij vinden dat jammer omdat de originaliteit daarmee verdwijnt. Gelukkig zijn de de straten niet van beton of asfalt, neen eeuwenoude keien, rivierstenen en waterafvoeren van graniet ipv ijzeren putten. Na een paar uur lopen we naar beneden en zien dan pas op welk een berg het kasteel van Berat gebouwd is. De rest van onze verbazing moet maar uit de foto’s blijken.

1. Jolanda:
    26 april 2024
    Wow indrukwekkend en mooi geschreven .
    Ik liep even met jullie mee 🚶‍♂️
  2. Theo van Son:
    26 april 2024
    Prachtig mooi. Ja hoe deden ze dat vroeger om alles boven te krijgen en zo iets te bouwen
  3. Ron Van Geffen:
    26 april 2024
    Dat is indrukwekkend! Het lijkt het decor van Game of Thrones wel!
  4. Geert Draaistra:
    26 april 2024
    Ja leuk hè. Het allermooist is zo’n plek zonder toeristen. Dus vroeg op pad en vroeg erin.
  5. Elly en Henk:
    26 april 2024
    Indrukwekkende foto’s én verhalen weer! En toch die fresco's erop gezet, hahaha, maar mooi om ons hierin te laten delen!
  6. Liesbeth:
    26 april 2024
    Bijzondere plek en inderdaad hoe deden ze dat vroeger toch.
  7. Cock en Ellen:
    26 april 2024
    Prachtig! Wat waren ze vroeger toch vindingrijk om zo te kunnen bouwen. Mooi dat er zoveel historie bewaard blijft.

Jouw reactie