Sidi Ifni - Aourir

17 januari 2023 - Agadir, Marokko

Van een klifhanger naar een “gewone” camping even voorbij Agadir. Onderwijl gestopt in Tiznet alwaar tussen de argan-,  olijf- en palmbomen een prachtig verleden zichtbaar wordt in de oude mellah(binnenstad, ommuurd met wallen en 36 torens en 9 toegangspoorten). Wat leuk om daar doorheen te slenteren. We doen wat inkopen bij de coöperatieve berber souk. Argan bomen leveren argannoten die gebruikt/geperst worden voor de arganolie. Arganbomen groeien alleen in het zuid-westen van Marokko en zijn daarom vrij uniek en daarom is de speciale olie zeer geliefd. Het zou goed zijn voor kloven in handen/voeten, rimpels, droge huid, droog haar en als je het inneemt goed voor de algehele gezondheid. - Het was ons wel opgevallen dat er erg veel oude mensen rond liepen.

Dan zijn er cactusvelden die grotendeels verdord/beschimmeld/verrot lijken te zijn. De cactus is sinds 4 jr geïnfecteerd door een kever/luis die ervoor zorgt die de plant en alle naaste planten afsterven. Vergelijkbaar met onze buxushagen. Dat is een grote strop voor de cactusboeren want die zitten jaren zonder oogst. De cactus wordt gebruikt voor de vrucht, dat is de eerste vrucht die een zuigeling krijgt na de borstvoeding en moet super gezond zijn. Daarnaast wordt er uit tig duizend vruchten een olie geperst die omgerekend ruim €2000 per liter waard was. Dat schijnt wonderolie te zijn, maar is de laatste 3-4 jaar nagenoeg niet meer geperst. Vroeger kocht je 5 cactusvruchten voor 1 Dirham nu koop je één vrucht voor 5 Dirham. Het zal nog jaren duren voor de teelt weer normaal wordt.