Aourir - camping Esprit Natura

19 januari 2023 - Essaouira, Marokko

Van de camping in Aourir via Essaouira naar camping Esprit Natura. Gewoon wildcamps zijn hier aan de kust moeilijk voor 16 voertuigen. Het wordt wederom een mooie rit langs de kust en dan eerst een wandeling door Essaouira. Wat is dat een mooie kustplaats met haar vele blauwe deurtjes. Alles lijkt nog zoals het er bij ons halverwege vorige eeuw uitzag. Gewoon één groot open lucht museum, alleen hier wonen de mensen er nog echt. Daarna de route naar de camping, eigenaresse is Frans en daarmee is de kwaliteit van de gehele camping superb. Alleen de weg ernaar toe is 3,5 km onverhard, dus <10 km/u. Grote ruime plaatsen en stroom, dat was meestal op de vorige campings wel aanwezig, maar sloot ik niet eens aan omdat onze koelkast het vertikte om op 190 volt of lager te branden. Hij bleef dan tikken. Hier schijnt het beter te zijn. Vanmorgen hebben we met de groep een bezoek gebracht aan een coöperatie waar men arganolie produceert. Echt, puur handwerk en lekker. Ze maken 2 soorten, cosmetische en een puur vergine om mee te koken of om in salades te verwerken. Samen met een deel van de noten maken ze ook een soort pindakaas. Het verwerken van de arganvrucht, die net als olijven in een boom hangen en als afgevallen vrucht worden verzameld of eruit worden geplukt, is zeer arbeidsintensief. De plukkers krijgen 6 tot 8 Dhr (€0,54 tot €0,72) per kilo en leveren dat per baal af aan de coöperatie. Daar worden de noten machinaal gecrushed, waarbij de ruwe buitennoot gebroken wordt. De binnennoot is nog kneiterhard en wordt handmatig door vrouwen al zittende op kleden handmatig met een klopsteen op een brede ondersteen gebroken waarna er 3 platte pitten uit komen. Die schone pitten worden per kilo gewogen en gaan in een “eigen” genummerde zak, zodat moeders niet elke dag hoeft te komen maar haar verdienste toch, haar verdienste blijft. Daarna worden de pitten kort geroosterd voor de eetbare olie (krijgt het een nootachtige reuk/smaak) of direct geperst voor de cosmetische variant. Men heeft 30 kilo schone pitten nodig voor 1 liter olie. Dat maakt dat arganolie vrij prijzig is. Het stadje Essaouira is een oud vissersplaatsje en aardig op het surftoerisme langs de kust ingericht. We staan hier drie dagen op de camping en konden intekenen op een kookworkshop. Ik mag zaterdag proberen een pasteitje met vis te maken. Aansluitend gaan we met een klein clubje alvast mijn verjaardag vieren. Zondag vertrekken we al om 08 uur om een mooie plaats in Marrakesh te bemachtigen. Foto’s plaatsen zal waarschijnlijk een of twee dagen later gebeuren want we hebben hier minimaal internet.

1. Carla:
    19 januari 2023
    Blijft zo te lezen een prachtige ervaring 🌺
  2. Sanna:
    19 januari 2023
    Ik snap nu waarom mijn shampoo zo duur is, zit ook arganolie in 🤗 wel super lekker spul haha! Geniet nog lekker van jullie reis!
  3. Piet:
    20 januari 2023