Kotor - Albanië

14 april 2024 - Podgorica, Montenegro

Vanaf de camping in Kostanica aan het meer van Kotor in Montenegro met de bus naar Kotor. Volgens N&M een prachtig oud, bijna Italiaans stadje. Kost wel €2 pp voor 45 busminuten rondom het meer. Chauffeur rookt nog gewoon achter het stuur en bij Perast verlaat hij de doorgaande weg om langs het water door het dorpje te rijden. Een compleet gekkenhuis om doorheen te rijden, meestal te smal voor 2 auto’s, laat staan een bus die moet passeren. Maar petje af voor de chauffeurs, soms optrekken en 5 cm verder, optrekken en 10 cm. En een drukte van toeristen? Die worden boven uit een bus geschopt en kunnen lekker souveniertjes shoppen en wat eten.
In Kotor eerst een hoedje gekocht want het was heet. Bijna 30 gr en dan krijgt opa hoofdpijn. Kotor is een stadje wat in het groot Pruisisch rijk (1840) zelfs een gevangenis had voor Oostenrijk. Heel veel ltaliaanse invloeden in bouwstijl en lekkere knusse straatjes met prachtige doorkijkjes de berg op. De muur om het stadje was links en rechts de berg opgebouwd naar het kasteel en een paar honderd jaar geleden ook de afscheiding met het meer. Kennelijk door verlaging waterstand of stijging bebouwing is er een weg omheen gebouwd kunnen worden. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het kasteel wel hoog was. Wel zat de poort waardoor men het stadsvuil naar buiten in het water kieperde er nog, maar hebben ze nu een stadsreiniging met handkarren. In het stadje natuurlijk veel souveniertjes en oudheidkundige verwijzigingen. Er stond een spreuk van Tito, ooit de militaire bewindvoerder van het oude Joegoslavië. “Wat niet van ons is willen we niet en wat van ons is krijgen ze niet”. Nadat we beide een leuk kleedje hadden aangeschaft kregen we een rakij aangeboden van een winkelier wiens broer in Den Haag woonde. Hij sprak warempel wel 10 woorden Nederlands. En omdat ik goed af kon dingen mocht ik wel bij hem werken.

De volgende morgen met elkaar richting Albanië over, de befaamde binnenwegen met 101 haarspeldbochten. Het is maar 140 km maar daar doe je toch snel 3,5 u over. Helaas kwamen we 2 vrachtauto’s tegen die naar beneden kwamen dus dan moet stijgend verkeer achteruit terug. ⏪ rectificatie⏪ in de bergen is de regel; “”stijgend verkeer heeft voorrang.”” Maar de daler staat dan stil voordat hij eventueel achteruit miet, zodat de stijger door kan!!!⏪⏪ Maar op een slingerweg achteruit rijden en dalen is iets anders dan achter uit parkeren in Nederland. Maar uiteindelijk de van 20 naar ruim 982 (gecheckte) hoogtemeters overbrugd en toen naar beneden naar Albanië. Wat een prachtige route en op zich over een prima weg. Ook hier weer een echte grenscontrole. Niet fotograferen etc.

Bij de grens direct een internet kaartje gekocht voor de wifi-router, maar… wel internet alleen geen kaartmateriaal!!!

Kennelijk worden sommige websites geblocked of … maar even later konden we het toch vinden en mochten we aanschuiven naast de meiden op camping Lake Shkodra Resort, in Omaraj in Albanië. M&N waren hier 5 jr geleden ook geweest alleen verbaasd over de upgrade. Wat een super stek!

1. G R Spinder-van Kammen:
    Wow...mooie wereld hoor!
  2. Jolanda:
    Mooi verhaal weer!
  3. Liesbeth:
    14 april 2024
    Nou dat achteruit rijden is wel n dingetje zeg, pff
  4. Theo van Son:
    15 april 2024
    Albanië bereikt via een pittige weg, maar prachtige plaatjes van de indrukwekkende natuur!
  5. Cock en Ellen:
    15 april 2024
    Prachtig!
  6. Bert:
    16 april 2024
    Mooie tocht en dito foto's. Leuk het zo mee te mogen beleven.

Jouw reactie