Albanië en bezoek Theth

16 april 2024 - Omarë, Albanië

Albanië werd in de Middeleeuwen geregeerd door Koningshuizen. De laatste monarchie werd in WO-2 afgeschaft en er kwam een communistisch regime. Tot eind ‘80 jaren werden geloof en religie verboden. Alleen oude vrouwe mochten zich nog in oude dorpskerken vertonen. Pas nadat de oude communistische machthebbers het loodje hadden gelegd kwam er verandering. Politiek, bestuurlijk, religie en verbetering van de positie van vrouwen en kinderen, het werd een ander land. Ondanks dat Albanië een flinke economische groei kent, blijft het een van de armste landen van Europa. De infrastructuur is onderontwikkeld, onderwijs is nog niet voor alle kinderen bereikbaar, en een groot deel van de Albanese economie is direct of indirect met de misdaad verbonden. Er staan prachtige huizen, villa’s, 5* hotels, naast krotten en armoedige huisjes. Ook de corruptie vormt een ernstig probleem. Of het te kort door de bocht is weet ik niet, maar criminaliteit en veel geld is vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden. We zien veel te jonge mannen in echt te dure Mercedessen en Audi’s racen over de doorgaande wegen. Inhaalverboden, handsfree bellen, spookrijden, het kan kennelijk allemaal. Daarnaast zijn er veel oude auto’s waarin dan kennelijk de gewone man zich verplaatst.

Maandag 15 april zijn we naar Theth gereden, slechts 67 km van de camping. Het zou een van de mooiste en traditionele dorpen zijn dat diep (heel hoog) in het hart van de Albanese Alpen ligt. Gelegen aan het einde (24 km) van een kronkelende weg, heeft het maar een paar huisjes, omringd door hoge bergtoppen en grazige weiden. Onderweg wordt je regelmatig verrast door tegenliggers, loslopende koeien en varkens op de weg. De weg is pas sinds een paar jaren geasfalteerd en men is bovenin druk bezig om zich op het toerisme voor te bereiden. Je kunt gelukkig wel koffie, maar bv niets erbij bestellen. Hammy en ik maken een wandeling via een grindpad naar (?) en zien na 2 km stijgen een kleine begraafplaats. Die zijn er legio, soms voor enkele, soms voor tientallen graven. Ook langs de weg naar Theth zijn we er wel 7-8 gepasseerd. Deze plaats is redelijk verlaten maar getuige de grafstenen is het gezond leven in de bergen.

N&M zijn reeds retour gereden, dus zoeken we ons eigen pad. Dat is niet moeilijk over die ene weg. Bovenin staan nog sneeuwstokken in de berm en hier en daar staan sneeuwschuivers, blowers etc op strategische plaatsen de berm. In de winter ligt men geïsoleerd. Halverwege passeren we een super grote gevangenis, met op de hoeken een uitkijkpost met geweer. Op de muren aardige teksten zoals; “education is the key to unlock the golden way of freedom en “life always offers you a second chance, it’s called tomorrow “. Uiteindelijk blij weer op de camping, maar met een onvergetelijke ervaring is de bergen. 24 km heen, stijgend van 10 m tot 1686 m, 76 haarspeldbochten, 5 x een noodstop vanwege een tegenligger en dan waardeer je een automaat en goede remmen pas echt. Min of meer hetzelfde terug. Wat een trip!

1. Meino en Jitske:
    16 april 2024
    Wat een avontuur, de berg op🥵
  2. Cock en Ellen:
    16 april 2024
    Wat een indrukken en leuke ervaringen. Dit was een goede campertest ook met al die bochten, steiging en daling :-). Amper een maand onderweg en nu al zoveel mooie dingen gezien en gedaan. Leuk om te lezen!
  3. Elly en Henk:
    16 april 2024
    Interessante verhalen én foto's wederom. Snap dat jullie genieten van al die indrukwekkende ervaringen!

Jouw reactie