Zagreb stad

2 april 2024 - Zagreb, Kroatië

Dinsdag na Pasen met een busje van de camping om 08.45 u naar het treinstation en daarvandaan in 15 min naar Zagreb centrum. Busje is campingservice maar de trein? dat kostte ons wel €3.10 pp voor een retourtje. Modern materiaal, het oude staat links en rechts te verroesten. In Zagreb verbaasd over de mooie gebouwen en restaurerings status. Alleen jammer dat tot menshoogte allerlei graffiti “artiesten” zich uitgeleefd hebben. Eerst even bijkomen van de reis met de nodige koffie/cappuccino alvorens we het museum van de verbroken relaties bezoeken. Het toont verhalen en objecten verbonden aan beëindigde relaties. Het museum is bedacht door twee kunstenaars uit Zagreb toen hun relatie vastliep. Ze begonnen de collectie met donaties van vrienden. In 2006 werd de collectie voor de eerst keer in Zagreb tentoongesteld. In de daaropvolgende jaren reisde deze tentoonstelling de wereld rond en kreeg daar meer dan 200.000 bezoekers. Tijdens deze rondreizende expositie doneerden de bezoekers ook objecten uit hun eigen stukgelopen relaties. In 2010 werd het museum permanent in een barok paleis gevestigd. Ondanks de ellende van een relatiebreuk en het daarbij horende verhaal met een voorwerp hebben we hartelijk gelachen. Want wie wil nu een levensechte afdruk van de jongeheer van haar ex bewaren? Of het boek wat een dame kreeg om af te vallen? Ex weg, boek weg! Een bezoek aan de fameuze kathedraal viel in het water, ‘‘s ochtends 24 gr en tegen de middag stortregens met hagel. De kathedraal staat nog voor 2 jr in de steigers. Dus maar uitgebreid geluncht bij een Indisch restaurant. Tegen 16 u weer terug naar ons campertje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Piet:
    2 april 2024
    Jullie eigen relatie hierdoor nog meer verstevigd?
  2. Elly en Henk:
    2 april 2024
    Hopelijk een positieve invloed op jullie! Leuk verhaal en foto's wederom.

Jouw reactie