Dag gemist

4 april 2024 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Dag gemist? Ja, gisteren 3 april een verhaal geschreven wat ik niet kon posten ivm verbindingsproblemen. Dus nu publiceren.

3 april ‘s middags en aangekomen in Bosnië Herzegovina. Hier zeggen ze Bosnië en Herzegovina. Vanmorgen vroeg vertrokken van de camping bij Zagreb, maar via een omweg naar hier. Ik beet gisteravond (2/4) op een koud/hard paaseitje en brak daarbij een kroon op een kies af. Wat overbleef waren scherpe randjes en een platte kiesbodem. De scherpe kantjes heb ik met de steel van een houten lepel bijge”vijld” en vanmorgen de tandarts gebeld. De receptioniste van de camping had 13 jr in het dentalturisme gewerkt en kon mij een afspraak bezorgen in het nabij gelegen Samobor. 80 % van hun cliënten komt uit het buitenland. Met name Italianen en wel vanwege de lage kosten en hoge kwaliteit. Met het adres op de TomTom en op papier erheen. Camper parkeren en speuren naar straatnaambordjes ? bijna niet te vinden. Een aardige dame die totaal niets anders sprak dan Kroatisch rende ons naar de kliniek. Bleek dat we bij de verkeerde - een partner - stonden. Dus ruim 20 min te laat, maar geen probleem. Op een I-pad je gehele medische situatie verklaren en toen… mocht ik op een stoel. Twee mooie dames waarvan een zei dat ze de dokter was gingen me helpen. optie 1- alle scherpe kanten eraf vijlen en vlakken en de bodem van een laagje cement voorzien of 2- alles eruit trekken. Dus optie 1.

10 minuten later blij en opgelucht klaar en wel €20 armer. Daarna door naar een camperplaats in Bosnië Herzegovina. Onderweg natuurlijk onze sport weer beoefend en we kwamen op 14 reeën en 6 wilde varkens. Dat naast honderden “wilde” paarden en loslopende koeien in een giga natuurgebied waar we langsheen reden.

Bij de grens met Bosnië, paspoortcontrole en stempelen, daarna douanecontrole. Wij waren in 5 min klaar, de file vanuit Bosnië naar Kroatië was zeker 4-5 kilometer lang. Direct na de grensovergang werd het wegdek slechter en de huizen minder mooi. Veel huizen gebouwd van rode geperforeerde bakstenen zijn niet gepleisterd en een tuintje? Nee, alleen ruimte voor eigen groente etc. In Kroatië reden alleen maar knappe auto’s rond, hier ook veel oude, gebutste en met rokende uitlaten. We verblijven op een camperplek aan een snelstromende rivier waar niemand is. Wel stromend water en 1 werkend toilet, het werkt maar sober.

Omdat er geen internetverbinding is verstuur ik deze note waarschijnlijk morgen op 4 april.

1. Elly en Henk:
    4 april 2024
    Wat een pech en verhaal met die kies, gelukkig is het gelukt! Geen paaseitjes meer eten denk ik.... Geen Plivitc meren bekeken dus? Misschien op de terugweg? Geniet van al het moois!
  2. Cock en Ellen:
    6 april 2024
    Wat een pech je kies. Gelukkig zijn er oplossingen en stond de lokale bevolking super voor je klaar. Geen saaie reis tot nu toe 😊

Jouw reactie