Mezki - Erg Chebbi

24 december 2022 - Erg Chebbi, Marokko

Van de parking bij het hotel in Bouârfa naar het plateau Source Blue de Meski. Ong 180 km zuidwaarts door steeds desolatere plaatsen. Natuurlijk een paar politiecontrole punten onderweg, maar zoals sommige Belgen onder zeggen; we worden doorgewaaid. De koning van Marokko heeft een paar jaar geleden verordonneerd dat toeristen heilig zijn voor het land, dus moet je die goed behandelen. Het gebied waar we doorrijden is mooi maar kennelijk nog niet het mooiste. Overal dadelpalm plantages is opkomst. Ze kweken hier de kleine palm zodat de dadels vanaf de grond geplukt kunnen worden.  In Meski aangekomen parkeren we langs de rand van de oase. Dat is een diepe (20-25m) kloof in het land, waarbij het lijkt alsof die grond massaal verzakt is. De oase staat vol met dadelbomen, kleine droge landbouw tuintjes, maar is voor de rest een tegenvaller. Er is geen water meer, want dat wordt door diepe bronnen in de omgeving weggepompt voor nieuwe dadelpalm plantages. Over 10-20 jaar is dit dor en verlaten, want water is hier goud. De plantages zijn volgens ons dan ook maar tijdelijk want het regent hier steeds minder. Nu al 5 maanden geen drup, terwijl dec en Jan hier de regenmaanden behoren te zijn. Aan de andere kant van de oase ligt de oude stad Meski waar de laatste bewoners in 1972 vertrokken zijn. Alle huizen zijn opgebouwd door muren van gestapelde stenen verbonden door leem met stro. Door gebrek aan onderhoud is alles vervallen en nu een ruïne. Sommige muren moeten dateren van 800 BC. Dan door naar Erg Chebbi en onderweg even opsteken om inkopen te doen. We kopen op de bazaar groente en fruit wat per kilo verkocht wordt. Is het nog geen kilo? dan worden er wat aardappeltjes bij gedaan. Ik koop 2 kilo fruit/groente voor €1,60. Dan naar de slager.??? De kippen moeten nog geslacht worden, heb maar geen foto gemaakt. Rundvlees hangt al langer en dat weten de plaatselijke vliegen ook. We kopen 2 kilo prachtig kalkoen vlees voor €7. Dan door naar de rode zandduinen van El Chebbi. Waarschijnlijk overgewaaid vanuit Algerije maar kennelijk zo apart dat het tot een van de wereldwonderen gerekend wordt. Het gebied is ong 20 bij 45 km rode zandduinen.Hier gaan we twee nachten staan en Kerst vieren. Het woestijnzand is erg lekker en warm rondom je tenen, maar zodra de zon onder gaat zakt de temp van 22 naar 15 binnen 1,5 uur. Vannacht zal het wel zakken tot 2-3 graden.

1. Rob:
    25 december 2022
    Mooie reis zeg. Leuk om zoveel mee te krijgen.
    Fijne kerstdagen!
  2. Ron Van Geffen:
    25 december 2022
    wat een mooie plaatjes. Jullie ook fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar! Be safe!
  3. Johan en Cobi:
    26 december 2022
    Jullie genieten zichtbaar 🥰en wij ook van de leuke fotoshoot en jullie reisverslag.

Groetjes uit Beetsterzwaag.
  4. Jolanda:
    26 december 2022
    Wat een bijzondere Kerst 🎄
  5. G R Spinder-van Kammen:
    29 december 2022
    Mooie foto,s, ook
    Fijn dat er tweede kerstdag contact was met Mem.
    Heeft ze erg gewaardeerd.
    Goede jaarwisseling en genieten maar in Marokko.