Bouârfa - Figuig

22 december 2022 - Bouarfa, Marokko

Na de wildkamp van Bouârfa door naar Figuig . Onderweg in een paar kleine dorpjes gestopt om te kijken en een praatje te maken. Het gros spreekt geen andere taal dan Arabisch en Amazigh, de plaatselijke taal. Soms Frans en dan nog maar beperkt, maar even goed kom je tot wonderlijke gesprekken. Een thee met veel suiker drinken breekt het ijs(wat ze hier niet hebben). Onderweg zien we veel tenten, minimaal 5-600 m van de weg, maar geen campings. Er leven nog heel veel Berbers in tenten van kamelen dekens en stukken plastic. Hun (niet allemaal) kinderen lopen ochtends naar de weg om opgepikt te worden door een schoolbus. Pa is dan druk met het hoeden van geiten/schapen. Soms maar 6/7 en soms lopen ze met 70-80 stuks. De gezichten van die herders zijn nagenoeg zwart, altijd buiten. De rest van hun lijf is beschermd door lagen kleding onder een djellaba van kamelenhaar. Dat schijnt erg warm te zijn. De wildkamp buiten Bouârfa was op rotsbodem. Op 1.5 km vanaf een bergrug, dus daar zijn we naartoe gelopen. Best steil en met losse stenen, niet gemakkelijk om te lopen. Pas op de terugweg zagen we de tent van onze “buurvrouw”, een lage berbertent, op 600-700 m afstand, max 1.5 m hoog en +/- 10 m doorsnede. Zij was echt in lompen gekleed iets aan het zoeken onderaan de bergkam. Wat…? Misschien kruiden of brandstof voor een vuurtje? Nachts weer koud en stil.

De volgende dag naar Figuig, parkeren op een parkeerplaats enne… het dorpje verkennen. Even langs een artisanele, een winkeltje wat goederen voor de makers verkoopt. Tassen, mandjes en dienbladen van dadelboomblad, tapijten, houtsneewerk etc. Daarna een wandeling door het dorpje en de dadelboom tuinen. Het dorpje is echt oud authentiek Marokko, er leven hier Moslims en Joodse Marokkanen gebroederlijk naast elkaar. Je ziet aan deuren en vloeren dat men palmhout overal voor gebruikt. Deuren, vloeren met palmplanken en palmbladeren. Er zijn dadelpalmen en kokosnootpalmen. Maar hier alleen dadels. Deze dadels worden wereldwijd verkocht vanwege de kwaliteit. Rond Figuig staan ruim 100.000 palmen en die kunnen daar groeien doordat er op 7 plekken super schoon water uit de grond opwelt. Dat water geleiden ze door allerlei kanaaltjes door die palmentuinen. De volgende dag terug richting Bouârfa alwaar we parkeren op de parking van het plaatselijke Hilton. Daar kunnen we wassen(inleveren en schoon terug) en douchen (2 kamers in het hotel afgehuurd voor de douches). Vanavond voor het eerst een hapje tajine. Een keer vlees(rund) met groente en een keer kip met groente.

1. Theo van Son:
    22 december 2022
    Prachtig verhaal weer, erg leuk om jullie reis zo mee te beleven, maar ik mis de foto's!
    Fijne kerstdagen toegewenst in Marokko!🎄😘
  2. Piet:
    22 december 2022
    Jullie zoeken wel de grenzen op, letterlijk!
  3. Tamara:
    22 december 2022
    Ow wauw maar dit zijn echt fotos van sahara everywhere sahara!!😀 super leuk om zo mee te lezen met jullie😀 en die palmen… daar geen foto van? Kan je de niet 1 mee nemen??😜 geniet er van liefies love you 💕
  4. Ron Van Geffen:
    22 december 2022
    Indrukwekkend! De palmen zien er wel anders uit dan hier op het strand😜
  5. Jolanda:
    23 december 2022
    Prachtig om zo meegenomen te worden op jullie reis.
    Hele fijne kerstdagen als ze dat daar ook een beetje vieren en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal.