Op dagje op de camping

4 januari 2023 - Mhamid, Marokko

Dag 19, geen rijdag volgens ons routeboek. Maar we hadden ingetekend op een 4x4 rit in een Mitsubishi Pajero met een plaatselijke nomade als chauffeur, dus geen rustdag. Van 10 tot 16 u gereden door diverse verschillen landschappen, duinenrijen, duinen, steenwoestijnen, langs dode oases en overduidelijk een erg droge woestijn. Onze chauffeur Ismael 30 jr, ongehuwd is van een plaatselijke nomadenstam van ong 100 personen groot. Zijn ouders trokken als kind nog met hun ouders van Ourzazate door de woestijn naar Timbuktu. Een reis van 52 dagen. Men liep dan met de hele familie en hun hebben en houden met een 100-120 kamelen en vervoerden eten, tenten, water, zeep en zout, dadels etc en ruilde dat voor goud en zilver en specerijen. Sinds 40 jr is dat niet meer mogelijk omdat de families gescheiden zijn door de grens van Algerije. Waarom er ruzie is wist onze chauffeur niet, hij sprak redelijk Frans en een paar woorden Engels. Tijdens de rit hem uitgehoord. Hier duurt een Touareg huwelijksfeest 3 dagen en kost de vader van de bruid 4 kamelen. Een kameel kost ong €1000 een geit €35-45. Gazelles zijn onbetaalbaar en mogen niet meer bejaagd worden. Grote kuddes gazelles zijn er niet meer door de droogte, sinds de stuwdam bij Todhra gebouwd is, ong 40 jr geleden, stroomt er geen water vanuit die richting de Sahara in. Veel vegetatie in de voor-Sahara is dood. Komt er een bui regen dan blijft de regen vaak even op de oppervlakte staan en zakt dan langzaam weg. Ook op het zand lijkt het wel een gesloten toplaag te hebben waardoor zaden etc zich kunnen ontkiemen en binnen één week kan dat deel een bloemenoase worden met heel veel rucola als eerste gras(?). Zij eten het ook zelf, maar voor de dieren is het met een explosie van leven. Binnen één week nadat er bloemen groeien en bloeien komen er zwermen vogels en andere grotere dieren. Nu leven de nomaden hoofdzakelijk van woestijntoerisme. Tussendoor een lunch in een grote touareg tent. Eerst thee drinken met wat nootjes, daarna een Marokkaanse salade met rijst en brochette de poulet. Oftewel kip op een stokje met fruit na. Verrassend lekker! Op verzoek nog even gestopt op een steenveld om wat fossielen proberen te vinden. En wonderwel vonden we best veel fossiele houtresten, schelpdieren en soms een deel van een grote kever. Het duinenrijden was soms super spectaculair, omdat wij voor reden hadden we dat iets minder goed door, maar toen ik achterom keek zag ik van de auto achter ons eerst de neus verschijnen en dan bijna de gehele onderkant tot de achterwielen, voordat de auto dan naar voren zakte en de duin afreed. Soms reden we wel 15 km/u vanwege de rotsbodem en losse stenen, dan weer 40 -50 km over het vlakke zand en op de A1 tikten we de 100km/u aan. Dat was een keiharde zout/zandvlakte. Een geweldige rit en een super dag.

1. Meino en Jitske:
    4 januari 2023
    Wat weer een bijzondere dag Geert&Hammy!!
    Prachtig dat we door de mooie verslagen zo een beetje met jullie 'mee kunnen reizen.
    Een bjusterbaarlike reis😉
  2. Inez:
    5 januari 2023
    Klinkt als een hele mooie ervaring! Geniet ervan!!
  3. Ellen en Cock:
    5 januari 2023
    Wat een prachtige dag weer met dito foto's. En ook leuk om met de begeleider het gesprek te kunnen voeren en zo meer te weten over historie en families.