Overtocht en 1e dag CM

19 december 2022 - Oujda, Marokko

De overtocht! ‘s-ochtends om 09.00 moesten we vertrekken in colonne maar de haven van Motril. Ong 35 km en we reden via allerlei omwegen op het haventerrein onder politiebegeleiding om op 14 u precies de boot in te rijden. Een giga grote, maar oude boot. Een foto van een reddingsboot en de takels laat zien dat zout water veel kapot vreet. Gelukkig was de reddingsboot niet nodig…vrees dat die mee gezonken zou zijn. Een overtocht van 5,5 u duurde uiteindelijk ruim 9 uren. Gelukkig konden we een voetbal match kijken waardoor de overtocht redelijk verliep. Dan van de boot, politie was al aan boord om ons in te checken en we kregen een tijdelijk Marokkaans ID-nummer in ons paspoort. Daarna met de auto door de douane, per persoon mocht je wel één flesje wijn mee…Gelukkig dat onze organisatie (Nancy) een soort algehele toegang geregeld had zonder visite aan boord. Daarna wachten op alle checks, zodat we tegen 24 u op de eerste beste parking buiten het haventerrein konden overnachten. Voordat we allemaal stonden waren er al een paar “verstekelingen” ( kansarme jonge Marokkanen (?) ) die op bepaalde trucks klommen. Dat in de hoop dat we de boot op zouden rijden. Dat werd vechten met de parkeerbeambte, met als gevolg dat we de hele nacht politiebusjes voor en achter kregen en onder bewaking hebben geslapen.

’s-ochtends om 07.15 klaar voor de start en in colonne naar Oujda alwaar we Marokkaanse simkaarten voor onze tel kunnen kopen. Tijdens de rit daarnaartoe verschillende landschappen doorkruist. Los lopende ezels, schapen, koeien, honden, katten, ooievaars en kamelen. Veelal kleine kuddes met een herder en veel, heel veel mensen op straat, waarvan het gros met open mond onze colonne voorbij zag komen. En zwaaien, geweldig om te zien dat deze mensen gewoon zwaaien naar langs rijdende toeristen. Soms werd je ingehaald en werd er gevraagd of we genoten. In plat Rotterdams en een keer in het Utregs. Grappig dat we heel veel aangesproken worden en dat 4 van de 5 passanten op straat groet! Dan de tel winkel, betekent wachten, wachten en wachten. Maar voor ruim €30 heb je dan voor 2 telefoons een Marok simkaart en 10G internet. Dus whatsapp krijgen we gewoon op onze tel binnen. Straks nog 150 km rijden en overnachten in de woestijn.

1. Tamara:
    19 december 2022
    Wat een gave foto die met de hele caravaan richting die bergen… fijn dat de overtocht goed was gegaan… nu lekker genieten in Marokko😘
  2. Bert:
    Wat een mooi avontuur!
  3. Rob Muijsert:
    Welkom in Arabië!
  4. Sjoerd:
    19 december 2022
    Ben benieuwd wat het overnachten in de woestijn voor ervaringen gaat opleveren. En of de Melkweg een beetje zichtbaar is...
    Hoe zijn de temperaturen overdag en 's nachts?
  5. Jolanda:
    19 december 2022
    Heel leuk om jullie ervaring te lezen. Marokko is gewild onder de camperrijders, want en gaat nog 2 bekende stellen van me die kant op. Ook weer met mooie ervaringen. Heel veel plezier.
  6. Theo van Son:
    19 december 2022
    Jeetje, wat een verhaal over de overtocht! Wat een cultuurshock als je in Marokko komt, maar het genieten gaat nu ook beginnen van dit prachtige land! Spannend slapen in de woestijn!
  7. Cock en Ellen:
    20 december 2022
    Wat een avontuur die overtocht en herkenbaar net als Hans en Margreth. Jullie hebben goede begeleiding, dat is dan prettig.
    Het genieten van al het mooie in Marokko is begonnen :-)
  8. G R Spinder-van Kammen:
    23 december 2022
    Wat een unieke reis Hammy en Geert.
    Mooi om zo met jullie mee tejunnen genieten.