Erg Chebbi naar N30.88659 W004.06619

29 december 2022 - Gorges du Todra, Marokko

Kerst bij de rode duinen. Een onvergetelijke happening. Wordt het donker dan zijn de nomadenverkopers er en als je opstaat zijn ze er ook. Met een rugtasje vol… fossielen in steen, gepolijste fossielen, stenen met kwarts inhoud etc. Ik had wat kleding en ongebruikte schoenen, niet naar rataplan gedaan maar hiervoor meegenomen. Werd dankbaar aanvaard. Toen naar de Gorges du Todhra. Een smalle weg tussen rotswanden van soms meer dan 300 m hoog door. We begonnen op 1400 m en eindigden op 1826 m. Daarna kwam nog een bergdorp waar we zijn gekeerd en de 18 km weer terug gereden. Werkelijk ongelofelijk wat een uitzicht. In het dorp bovenop zag je nog hoe de plaatselijke bevolking leefde. Van steen/leem/stro gemaakte huizen, de eerste verdiepingsvloer gemaakt van houten palen van 7-8 cm doorsnede, ong 30 cm van elkaar en daar boven op kruiselings riet of palmbladeren waarop weer leem/klei was gestort. Het plaatselijke restaurant had geen stroom, dus geen koffie/thee. Dan maar in de camper genuttigd. Muren zijn er minimaal 40/50 cm dik waardoor het koel blijft in de zomer (45-50 buiten en 20-25 binnen en warm in de winter (‘snachts 0-3 buiten en 13-15 binnen. Alle huizen zijn okerkleurig. Onderweg naar de gorges gestopt bij “reuze molshopen”. Het zijn de restanten van een giga ondergronds waternetwerk. Vanaf de Hoge Atlas lopen veel onderaardse rivieren naar het lager gelegen land en de woestijn. De molshopen zijn om de 15 m gebouwd om water te putten. Men groef dan met beitel en waterzak( waardoor de grond leem werd en op te takelen was) tot de ondergrondse rivier om water te putten. Verder dan 12-15 meter horizontaal graven was gevaarlijk vanwege de onstabiele grondstructuur, dus regelmatig een nieuwe molshoop. Dit irrigatie netwerk was ong 300 km groot en in gebruik vanaf de 14e eeuw. Overnachten bij de Gorges du Todhra en de volgende dag door naar de Gordes du Dades. Onderweg natuurlijk stoppen voor inkopen en een bezoek aan een bazaar (kleine winkeltjes-marktkramen onder luifeltjes en een kruip-en sluipdoor door smalle stegen). Natuurlijk thee drinken bij een tapijtverkoper en een mee naar een zilversmid. Kijken, kijken niet kopen! Hoor je veel, maar… wij niet. Wij dingen af, en kopen er alsnog te duur. Aangekomen op de Vallée du Dades, parkeren bij een hotel, dus toilet en een douche. Dan een wandeling, door de kloof en om een bergkam heen. Ruim 3 uur klimmen en dalen, was best heftig. Maar mooi… nog nooit zulke gekke rotsen en rotsformaties gezien.

1. Jolanda:
    Fantastisch!!
  2. Cock en Ellen:
    30 december 2022
    Wauw, wat een prachtige foto's! Mooi om te lezen hoe ze leven en wat jullie beleven. En dit is nog maar het begin 🙂.
  3. Theo van Son:
    30 december 2022
    Woh, de beelden worden steeds spectaculairder! Prachtig om het zo mee te maken. Een goede jaarwisseling toegewenst! 🌟✨️😘
  4. Johan en Cobi:
    30 december 2022
    Als ik dit zo zie, besef ik maar weer hoe dankbaar ik ben voor wat een rijkdom we hier leven!
    Prachtig mooie plaatjes en wat een mooie reis maken jullie!
    Genieten samen.

Groetjes en een mooi uiteinde en gezegend nieuwjaar toegewenst.
  5. Ron Van Geffen:
    30 december 2022
    Wat een mooie foto’s! Indrukwekkend, doe voorzichtig ⚠️ Een fijne jaarwisseling gewenst in deze bijzondere omgeving.
  6. G R Spinder-van Kammen:
    5 januari 2023
    Mooie fotos hoor.
    Prachtig.
    Ook al een beetje clever?