Marrakesh

23 januari 2023 - Marrakesh, Marokko

Maandag, dag 2 van Marrakesh. Gelukkig staan we hier 3 nachten, want als je denkt dat je aan alle indrukken inmiddels wel gewend bent, dit is een keer zoveel. We staan achter een oude begraafplaats, erg rustig maar toen we zondagavond om 23 naar bed gingen hoorde ik nog het “kattengejank” van de slangenbezweerders, die waren ‘savonds massaal aanwezig. Het grote plein tegenover de Khattoubi moskee, de oudste van Marokko, stond helemaal vol mensen. Er staan dan ook 30-40 koetsjes met een span broodmagere Arabieren te wachten om je door de stad te vervoeren.  In tegenstelling tot overdag vooral toeristen waren het voornamelijk Marokkaanse gezinnen, van jong tot oud. Het is dan heel apart om door de smalle medina steegjes te manoeuvreren. Ogen- links en rechts- voor en achter open, want men probeert met fietsen, bromfietsen, ezelkarren, kleine motordriewielers en taxi’s overal doorheen te komen. Marrakesh is duur!, ze vragen voor een tajine (kook-bord-pan) gewoon €25, terwijl we daar onderweg €1,50 voor moesten betalen. Het eten is ook zeer verschillend van kwaliteit. Op en rondom het plein zijn het een beetje toeristen maaltijden, maar er wordt geen alcohol geschonken. Wel in de betere hotels, buiten zicht van de moskee, daar kun je om een wijntje vragen. Goedkoop? Nee, minimaal €10 voor een glas wijn. We hebben inmiddels verschillende highlights bezocht, allemaal op loopafstand. Morgen een hamam bezoeken, ben benieuwd. Straks dan maar een klein hapje in de camper. We mogen tenslotte maar 3500 kg wegen.🤪

1. Cock en Ellen:
    23 januari 2023
    Mooie kleurrijke foto's! En wat een verschillen met de dagen ervoor qua lunchbedragen. Gelukkig kunnen jullie zelf ook lekker koken :-)
  2. Jolanda:
    2 februari 2023
    Wat een tegenstellingen in kleur. Zo mooi kleurrijk als het is de winkeltjes, zo grauw zie je de mensen gekleed gaan op jullie foto's.