Foum Zguid - Aoulouz

6 januari 2023 - Aoulouz, Marokko

Van de stenige rotswoestijn naar de Anti-Atlas. Onderweg een kijkje mogen nemen in een coöperatie voor de kweek/handel in saffraan. Men had daar in een metalen can de jaarlijkse opbrengst van ong 3000 hectare stampers van de krokusbloemen. Een monnikenwerk wat maar eens in de 5 jaar de stampers op levert. Jaar 1 planten van de bollen tussen mei -oktober, dan rust de plant, jaar 2 en 3 groei en bewateren tussen oktober en april, jaar 4 bewateren tussen mei-september en oogsten rond oktober en jaar 5 het bolletje van het eerste jaar eruit halen en de vermeerdering naar ong 10 bolletjes opnieuw planten. Per plant krijg je drie stampers die handmatig geoogst moeten worden. Er zijn 150.000 planten nodig om 1 kilo saffraan draadjes te krijgen. Daarna verder en van 600 m zeehoogte weer naar ruim 1800 m hoogte.
Plots stond er aan de kant van de weg, boven in de bergen een oudere man te zwaaien waardoor ik dacht, hij heeft hulp nodig of zo. Stopte de camper en hij … stapte gewoon in. Gewoon een lifter, hij sprak geen woord buitenlands, alleen Arabisch. Na ong 10 km hem in een dorpje afgezet. Zijn reuk bleef nog enkele kilometers hangen. Leuk was toen hij de camper uitstapte met een brood en een flesje water, de jeugd die dat zag helemaal van slag waren. Daarna op een terrasjes koffie gedaan onder een mandarijnenboom. Je krijgt dan eerst een flesje water en later je koffie. Dat kost dan minstens €0,90.

Daarna weer een mooie rit met verschillende landschappen. We stopten op ruim 1800 m bij een kleine hut waar wat kruiken en antiek buiten lag. We wilden gewoon een koppie doen en een broodje smeren/eten. Ik liep alvast naar buiten en werd welkom geheten door een berberman, die mijn in berber stijl geknipte baard mooi vond. Kreeg een hand en 2 zoenen (inde lucht). Of ik thee wilde? Maar natuurlijk, thee afslaan is een belediging. Mee naar binnen in een ruimte van 2 bij 2 en 1.60 m hoog? Zitten op een kleedje op de grond.Daarnaast had hij nog zo’n ruimte wat zijn winkeltje was. Echt mooie fossielen en prachtige stenen met kristal erin. Ik wilde Hammy uiteraard iets laten zien, zij had brood gesmeerd en kwam de camper uit. De berber zakte bijna door zijn hoeven en stamelde iets van: La Reine de Berber, (Koningin vd Berbers) hij vloog op Hammy af en die kreeg ook 2 smakkerds. Vond ze maar niets, maar als ik een andere vrouw zou nemen wilde hij deze wel. Hij was hoteldebotel en ze kreeg allerlei aardige en mooie stenen. Na de thee hem bedankt voor de thee en uiteraard nog het eea gekocht. In de camper snel weggereden en dubbel van het lachen. Daarna richting wildcamp, in ouwe loes en nog steeds grinnikend en genietend van de verschillende landschappen. Een dag om niet snel te vergeten.

1. Ron Van Geffen:
    6 januari 2023
    Mooie verhalen Hammie en Geert, volgende keer zal ik wat zuiniger met de saffraan zijn in de paella!😝Hoe zit het daar met beladen van de vrachtwagens? Met stro kan alles😝👍😎
  2. Liesbeth:
    6 januari 2023
    Ik dacht altijd dat de bruidsschat kamelen waren….
  3. Geert Draaistra:
    7 januari 2023
    Ja, maar ze moeten ook eten!
  4. Sjoerd:
    7 januari 2023
    Zo zie je maar Geert, tel je zegeningen.
  5. Tamara:
    Heeerlijk🥰 hahaha maar neem
    Mam maar gewoon weer mee terug hoor😀
    Misschien leuke tip de app say Hi downloaden. Die hebben arabische vertaling… je spreekt het in en hij vertaald het aardig goed meteen in gesproken taal😀 misschien wel leuk😜😀
  6. Cock en Ellen:
    8 januari 2023
    Haha Hammy, voor je het weet wordt er onderhandeld over je🤣🙈. Wat een lol, maar kom maar lekker terug.
    Mooi om te lezen over het saffraan.