Auolouz - Marrakesh

8 januari 2023 - Marrakesh, Marokko

Van Ouwe Loes naar Marrakesh. Een rit van maar 157 km die de hele dag heeft geduurd. Vertrek was om 10 u zodat we mooi licht zouden hebben in de bergen. Onze aankomst was om 18.30 u op een camping onder Marrakesh, na een bezoek aan de Carrefour voor boodschappen. Marrakesh is ooit de hoofdstad geweest en naamgever van Marokko. In de voorsteden worden prachtige wijken gebouwd waarbij prijzen van €120.000 tot €250.000 voor super villa’s betaald moet worden. Heel wat anders dan de lemen huizen en hutten die we onderweg tegen kwamen. We hebben de Tiz-n Test pas gereden door de hoge Atlas. Begonnen in Aoulouz op 614 hoogte en ons gemeten hoogste punt was op 2120 m. Deze weg loopt door het hart van het Atlasgebergte en verbindt Marrakesh met de Sous-vlakte en de woestijn. Onderweg zagen we verschillende berberdorpen die tegen de bergwand aangebouwd zijn en van hetzelfde lemen materiaal gebouwd zijn als de omgeving zodat ze soms bijna wegvallen in het landschap of één geheel vormen met de berg. Onvoorstelbaar dat mensen daar ooit zijn gaan wonen en terrassen hebben aan moeten leggen voor een tuintje - landbouw. Dieren houden gaat gemakkelijker, zelfs jonge geitjes van een paar dagen oud springen van rotsen van 2,5/3 m hoogte. Overal in de bergen lopen kleine kuddes met een herder soms voorzien van een hond. Alle dorpen staan bol van de kinderen, er wordt overal gebouwd zodat de trek naar de stad kennelijk minder groot is dan bij ons. De rit over de bergen moeten we 3-4 keer stoppen omdat men bezig is om bergpuin weg te breken. Soms zien we brokken steen van minimaal 1m3 door giga kranen in giga vrachtwagens geladen worden die dat dan enige honderden meters verderop over de rand kieperen. Het is veelal erg oud materieel maar het werkt. Dan is het even wachten en zien we de busjes met werkers terugkomen naar de dorpen. Veilige zitplaatsen, een maximum aantal passagiers, geen uitstekende lading, in ieder geval geen Wegenverkeerswet zoals bij ons want het mag allemaal door van de politie. Vandaag een rustdag en lekker bijkomen van de bergtocht.

1. Hammy Draaistra:
    8 januari 2023
    Elke dag weer een avontuur. Wat fantastisch dat wij dit mogen meemaken.
  2. Jolanda:
    Dat geloof ik graag Hammy
    Een prachtig bijzonder avontuur!
    Veel plezier nog.
  3. Cock en Ellen:
    8 januari 2023
    Mooi hoe verschillend het land is qua natuur. En hoe ze met eenvoudig materieel zoveel voor elkaar krijgen.
    Een kadootje voor jullie zelf Hammy om dit zo te beleven. Geniet er van.
  4. Inez:
    9 januari 2023
    Misschien een lange rit geweest, maar wel een prachtig uitzicht zeg!!