Amtoudi - Guelmin

14 januari 2023 - Guelmim, Marokko

Omdat we naar de kamelenmarkt in Guelmin willen is het om 07.30 u vertrekken om er voor 10 u te zijn. Heel apart als alles nog donker is als je door allerlei kleine dorpjes rijdt. Eenmaal op de markt zien we alleen mannen naast geiten, schapen, kamelen en veel klein vee en gevogelte. De kamelen komen deels uit Mauritanië en kosten 10.000 Dhs (ruim €9.000)voor een volwassen wijfje en 7-8.000 Dhs voor een jong. Geiten en schapen afhankelijk van de soort, het gewicht etc. Tussen de €35 en €55. De kamelen staan los op een achterste deel van de markt, geiten staan meestal met de voorpoten aan elkaar gebonden, schapen soms ook, maar ook wel met 10-15 in een groep waarbij ze de koppen aan elkaar vastgebonden hebben. Sommige dieren mogen we niet fotograferen, maar als we dat wel mogen pakken we stiekem wat koppies mee. Dan op de vleesafdeling loop je langs open ruimten waar het vlees open en bloot hangt totdat de slager er wat af snijdt. Geit, schaap, konijn, kip, kalkoen, koe én kamelenvlees. Dus ik koop 2 stukken mager kamelenvlees en 2 karbo’s van dat beest. Om te laten zien dat het vers is zet de slager de pootjes  van hetgeen hij slacht voor z’n snijblok. Ook de pootjes van de geit -schaap etc worden aan de voorzijde getoond zodat je ziet dat eea vers is. Gek genoeg zie je er bijna geen vliegen, die er wel bij tientallen zijn als je ergens gaat zitten of de camper binnen vliegen als je de hordeur niet op tijd sluit. Morgen hoop ik de uitslag van ons vleesavontuur mede te kunnen delen. Zo niet, ins sallah.

1. Henri Mantjes:
    Verser kan niet
  2. Liesbeth:
    Nou gedver
  3. Cock en Ellen:
    14 januari 2023
    Nee joh, beetje luguber. Hoop dat het voor jullie beter zal smaken dan de foto's vooraf :-)
  4. Yasmine Kalai:
    15 januari 2023
    Ieuw.....
  7. Jolanda:
    15 januari 2023
    Ja....ieuw...was ook het eerste wat ik dacht!!