Tafraoute - Amtoudi

13 januari 2023 - Amtoudi, Marokko

Volgens ons routeboek een afstand van maar 174 km, maar soms over wegen…die die naam niet meer zouden mogen hebben. Sinds het aantreden van de huidige Koning, Mohammed VI in 1996 heeft hij veel voor zijn land betekent. Ook riep hij na zijn troonsbestijging een nationale conferentie bijeen, waar hij met de zes bevolkingsgroepen: Arabieren, Joden, christenen, Moren, Berbers en Toeareg-nomaden in gesprek ging over een intercultureel Marokko. Met name de nomaden kregen bestaansrecht. Hij verordonneerde verder dat alle plaatsen in het hele land goed bereikbaar moesten zijn. Het huidige asfalt ligt waarschijnlijk al ruim 20 jr en is nog nooit opgelapt. Een Koninklijk vervolg zou niet verkeerd zijn.
We rijden door een pre-Sahara landschap, uitgestrekte bergen, rotsen, steen, rotsen en nog meer steen. Nooit geweten dat er zoveel land gewoon onbruikbaar is door steen.
Wij bezoeken een gemeenschappelijke “agadir”, een graanopslag uit de 12e eeuw die tot 1956 in gebruik was. Bovenop een bergtop, waardoor het veilig voor diefstal en overrompeling was. Bovenin werden in een 100 opslagruimten graan, mais, wortelen, amandelen opgeslagen en bijenfamilies gehouden. Het voedsel werd met ezeltjes vervoerd en was daar boven goed te beschermen. Onderweg zagen we nog een kudde geiten die het ook hogerop zochten.

1. Theo van Son:
    13 januari 2023
    Woh, wat een indrukwekkend land, jullie rijden heel wat km's door dit prachtige land, maar het verveeld nooit volgens mij; zoveel te zien en te beleven!!!
  2. Piet:
    14 januari 2023
    Aan de foto's te zien altijd het zonnetje dat maar schijnt, is hier iets minder momenteel.....
    Wel mooi zo'n heel ander land met haar eigen cultuur.
  3. Jolanda:
    15 januari 2023
    Gaaf gezicht die malle geiten in een boom!!! :) :)