Vilnius
4 mei 2026 - Vilnius, Litouwen
3 mei aangekomen in Vilnius, dat was vroeger de Litouwse hoofdstad en naast Riga en Kaunas een van de grootste steden. We hebben overnacht op de oprit van de camping “Dowtown Forest” alwaar je ‘avonds een BBQ kunt huren. Het leek wel of we in een scène van “Christiana F. und die Kinder von Bahnhof Zoo, zijn beland. Alto’s, gothic, overall tattood etc. maar de douches waren heerlijk. Gisteravond nog even de brug over geweest naar een afgescheiden deel van de stad. De wijk Uzupi, met een eigen grondwet (zie foto) en die is in 44 talen aan een muur bevestigd.
Verder vandaag de stad in. Vilnius heeft een prachtige oude binnenstad met giga veel kerken. Na de Russische overheersing zijn er heel veel oude kathedralen opgeknapt en dat doen ze nog steeds. 79% is katholiek, daarnaast russisch orthodox, protestants en een klein deel joods. In WO2 is 80% van de Joodse bevolking (240.000) vermoord en zijn hun synagogen vernietigd. Er is nu nog één over. Diverse oude muurschilderingen in de katholieke kerken worden nu beschermd door zilver/koper met goudbeslag erop - een soort “kleding” zodat alleen een gezicht - en handen zichtbaar blijven. Renovaties worden door experts in hun eentje uitgevoerd - zie de foto’s van het herplaatsen van de engelenvleugels - maar zeker niet volgens de Nederlandse Arbo normen. De steiger waar deze man opstond wiebelde zodanig dat ik bijna een zweefduik voorzag om te fotograferen.
Het Presidentiële Paleis is sinds 1993 de zetel van het parlement en nu ook de woning van de President. Het dateert uit de 14 eeuw is tig X verbouwd, 2 x afgebrand en uitgewoond door de Russen, maar langzaamaan weer een paleis van grandeur.
Voor de grote witte kathedraal stonden veel brandweerauto’s, maar de kerk was open en er was een dienst gaande. Toeristen liepen in en uit. Wij zagen veel brandweer mannen/vrouwen in uniform en toen begon een ( politie-) kapel te spelen. Fantastisch geluid natuurlijk en super goede muzikanten. Eerst nog een stukje dienst meegemaakt waarin een hostie werd uitgereikt, daarna traden de geestelijken af en nam een brandweerofficier het woord. Bleek een uitreikingsdienst/ceremonie te zijn voor het behalen van een diploma/cq bevordering? voor een 9-tal mannen/vrouwen. Erg indrukwekkend!
Overdag was het 25 graden, nu om 22 u nog 18, maar de mussen vielen niet van het dak. Die vielen ons bijna aan. Ze aten uit je hand.
Wij later dan maar met mes en vork aan enige originele Litouwse gerechten, gebraden varkensknie en varkensribbetjes. Tongstrelend zacht!
Vanavond heerlijk zitten bomen met een Duits en een Oostenrijks stel, die verbaasd waren dat er niet meer Nederlanders waren. Wij zeiden dat wij ook dachten dat het hier veel kouder zou zijn. En dat zou mogelijk de reden voor weinig Nederlanders zijn om nu hier nog niet te zijn.
Foto’s
5 Reacties
-
Carla:4 mei 2026Leuk weer om te lezen 😊
-
Liesbeth:4 mei 2026Mooi daar!!
-
Jolanda:4 mei 2026Prachtig!
-
Henk en Elly:6 mei 2026Mooi!
-
Cock en Ellen:7 mei 2026Prachtig!

