Ouzoud

26 januari 2023 - Ouzoud, Marokko

Vandaag een luierdag op de camping. Ooit van een Nederlands stel en dat is nog steeds zichtbaar aan toiletten etc. Niet dat dat hoogstaand Europees niveau is, maar alles is beter dan verstopte “Franse” gaten in de grond. Vandaag politiecontrole (geen foto’s) op de camping, waarom??? Misschien omdat een van onze deelnemers naar de dokter-ziekenhuis was geweest met een giga steenpuist. Idioot hoe dat geregeld wordt, het enige wat ze moesten betalen was de taxi, de rest - een voorkeursbehandeling (er waren zo’n 40 patiënten voor hen, die gewoon iets langer moesten wachten) en complete medische behandeling was gratis. De Koning van Marokko heeft ooit gezegd dat toeristen noodzakelijk voor het land zijn, dus…. De politiecontrole was waarschijnlijk om te checken of de camping wel voldeed. Vannacht was het min 3 graden en overdag niet hoger dan 10. Het lijkt wel wintersport zonder sneeuw. Morgen naar een bergmeer op 2000 m hoogte.
Wat blijft is ons onzekere gevoel van rijkdom. Als je buiten de grotere steden bent, dan zie je kinderen in lompen aan de kant van de weg en zie je hun vragende ogen en handgebaren om eten. Maar… het vervelende is, dat als jij stopt om hen een brood toe te stoppen, dat ze blijven bedelen en niet meer naar school gaan. (bedelen levert voor de korte termijn meer op). Hoe dubbel is het als jij langsrijdt in een mobiel huis, met een luxe, waar zij waarschijnlijk hun hele leven nooit in zullen wonen. Aan de andere kant zijn de mensen blij, gelukkig, zwaaien naar ons en drukken daarna hun rechterhand op hun hart, welkom in Marokko. Niemand hoeft hier meer van honger om te komen. De mate van vooruitgang is super verschillend. In een dorpje aan de kant van de weg stoppen en zoeken en vragen om koffie? Grote ogen en je kunt thee krijgen, zoveel als je wilt. Maar koffie? Nee, veel te duur.

1. Carla:
    26 januari 2023
    Mooie avonturen. Volgens mij komen jullie zo langzamerhand ook deze kant weer op. Geniet er nog van. In HHW gaat alles goed 🌺
  2. G R Spinder-van Kammen:
    26 januari 2023
    Wat een prachtige reis en fijn dat wij zo mee kunnen genieten.
    Mooie fotos,
  3. Piet:
    27 januari 2023
    Mooi verslag weer!
  4. Jolanda:
    2 februari 2023
    Dat zijn zeker tegenstellingen in rijkdom en armoede. En wat is geluk, dat zit in de mens en hoe hij er mee omgaat denk ik. Mooi om jullie verhaal weer te lezen.