Meknes - Fez

29 januari 2023 - Fez, Marokko

Van de ene Koningsstad naar de andere Koningsstad, nl Fez. In totaal zijn er vier Koningssteden, namelijk Marrakech, Fès, Meknès en Rabat. Zij heten zo omdat ze ooit door een sultan in het verleden tot hoofdstad zijn uitgeroepen. Deze steden hebben allemaal een oude ommuurde binnenstad, de medina. De medina van Fez is wel zo ongeveer de grootste. Ruim 9000 straatjes, soms niet langer dan 15 m en 1 m breed. Beginnend in het “centrum” en dan door de blauwe poort naar beneden. De hele medina is tegen een heuvel opgebouwd. We bezoeken een medersa, een koranschool van enige eeuwen oud. Het   mozaïek werk is super bijzonder omdat het relateert aan de Fibonacci-reeks. Oftewel verband houdt met de Gulden Snede. Daarna bezoeken we een leerlooierij, wat een smerige bende! Koeien, schapen, geiten huiden worden hier of schoongemaakt en/of voor in-extern gebruik gelooid en geverfd. We lunchen in een oud restaurant bouwjaar 1900. Daarna vertrekken we naar de stadscamping. Oh ja, nog een vachtje meegenomen van een zwart/bonte met staart. In de medina is de temperatuur nog te doen, als je stil zit wordt het koud. In de nacht min 2-3 overdag slechts 7 in de zon. Het gemiddelde Marokkaanse huis heeft geen kachel, ook in restaurants geen verwarming, op het platteland wordt alles op een houtvuurtje/houtskool tajine gekookt. LPG is niet te koop alhoewel er wel ezeltjes op/met gas lopen. In de stad wordt gekookt op butaan/propaan en die flessen zijn minimaal 3x de leeftijd die ze in Nederland mogen hebben. We bestellen een taxi van de camping naar de stad, ongeveer 16 km en vertrek om 11.30 u. Pas tegen 13 u komt de taxi nadat ik 2 x tel contact heb gehad. We doen ons best! Inshallah! Dan in de medina, overal zie je fantastisch aardewerk, koperslagers, hout-en leerbewerkers, we eten met vrienden in een oud restaurant (400-500) jaar oud? Er zijn geen echte gegevens over bekend. Een dagmenu bestaande uit; Salade Maroc, Mkouzidia(gekarameliseerd lamsvlees met groenten) en fruit na. De salade zijn 9 schaaltjes met aubergine op 3 manieren, courgette op 2 manieren klaargemaakt, olijven, tomaten met paprikablokjes, gezoete aardappel en bietjes. Fruit na was sinasappelschijfjes, banaan en kiwi. Ontzettend lekker en echt heel veel.

1. Cock en Ellen:
    30 januari 2023
    Prachtig om al die mooie patronen te zien in de gevels etc. Ze konden wel bouwen hoor vroeger.
    Het eten smaakt jullie ook goed zo te lezen. Genoeg ideeën opgedaan?
  2. Jolanda:
    2 februari 2023
    Wat een mooi houtsnijwerk zit er in de gebouwen zeg. Het lijkt Nepal wel en wat zien jullie veel mooie dingen in Marokko. Geniet nog even van de laatste dagen daar.