Oliva richting Granada

15 december 2022 - Granada, Spanje

Wat een rust en erg lekker in je badjas naar een toiletgebouw en uitgebreid douchen. Dan is onze camperdouche luxe maar bescheiden. Lekker gewandeld en uitgebreid gelunched aan de seaside. Donderdag ‘s morgens via de Lidl wat laatste boodschappen gedaan. Veel flessen water, wat lekkere kaasjes en koffiecups ingeslagen. Daarna richting Granada ruim 500 km nog te gaan. Onder Oliva verschijnt om de 50 km een ander landschap. Veel sinaasappelbomen plantages die terrasgewijs tegen de bergen op gebouwd zijn tot bijna grijs-bruine landerijen. Via prachtige finca’s en afzichtelijke bewoonde bouwvallen. De scheiding tussen arm en rijk lijkt hier nog groter dan in Nederland.
Maar dan rijdend langs Benidorm, dan begrijpen wij niet wat mensen daarheen trekt. Mega veel en grote flats, kilometer na kilometer aan de kust. Gelukkig komt daarna weer fraaie natuur en bergen. Soms bijna 1100 m hoog en met besneeuwde toppen. We stoppen bij een stuwmeer, een 30 km voor Granada en lopen een klein rondje om alle uitzichten te bewonderen. Dan zakt de temperatuur naar 10 graden en begint het te regenen. Een prachtige overnachtingsplaats. Morgen Granada proberen te verkennen.